Grundskolebetyg och behörighet

18 sep 2012
Hej!
Jag bytte skola när jag skulle börja nian, och nu är jag rädd för att få sämre betyg då denna skola och min förra skila fungerar lite olika. Mina betyg från min förra skola är helt OK enligt mig. Jag siktar nu på mycket höga betyg och jag har ingen aning om hur det kommer gå för mig. Mina lärare tycker att jag är duktig men man vet aldrig när det kommer till betyg. Jag är grymt orolig för mitt slutbetyg och det skulle verkligen krossa mig om jag skulle få lägre betyg än vad jag hade i åttan. Vad kan jag göra om jag går ut med poäng jag inte är nöjd med? Jag kan på något sätt "komplettera"?

Och en till fråga:
När man söker till universitet, kollar de på betyg från grundskolan även om man har fått jättebra betyg i gymnasiet?

Med vänliga hälsningar/ Orolig tjej

18 sep 2012

Hej Orolig tjej!

Om du gör ditt bästa och kämpar så kan du inte göra mer. Du kan till och med fråga dina lärare vad som krävs av dig för att få högra betyg. Det betyg du får i nian kan du inte komplettera just då men du kan gå ett Individuellt program där du kan läsa upp vissa betyg men det programmet är egentligen till för de som inte kommer in på ett nationellt program.

Nej det kollar inte på betyget från grundskolan.

Lycka till!

Hälsningar,