Studera utomlands i ett år

17 sep 2012
Hej! Jag heter Alice, är 15 år och går i nian. När jag går ur nian ska jag gå estet & medialinjen på -förmodligen- Munkebäcksgymnasiet. Min mamma pratar om att vi kanske ska flytta till Ligurien (Ligger i Italien) och bo där i ett år när jag börjar åk 1 eller 2 i gymnasiet. Jag vill ogärna ta ett sabbatsår och sedan behöva komma tillbaka till Sverige och behöva gå med de som är ett år yngre än mig. Jag undrar om det finns något sorts gymnasium där jag kan gå och komplettera för att slippa göra detta. Eller om man möjligtvis kan "ta med sig skolan utomlands" och kanske inte behöver missa något? Eller finns det någon annan lösning? Hjälp!

18 sep 2012

Hej Alice!

Jag förstår hur du tänker. Det bästa är om du går ett år i en italiensk eller internationell gymnasieskola och sen bara kan hoppa på Estetiska programmet när du kommer hem.

Det fungerar så här:

Ska du studera max ett år av din gymnasieutbildning utomlands vore det bästa om du redan innan du åkte, kontaktar studie- och yrkesvägledarna på den svenska gymnasieskolan du tänkt börja i och den utländska gymnasieskolan du går i för att se över din behörighet när du kommer tillbaka.

När du har studerat en gymnasieutbildning utomlands i max ett år och vill fortsätta din utbildning på en svensk gymnasieskola, kan du behöva komplettera en del kurser, om du inte kan visa upp intyg på att det du lärt dig motsvarar den svenska gymnasieskolans kurser.

Tips!

•    Ta kontakt med gymnasieskolan hemma i Sverige i god tid.
•    Ta reda på hur långt dina klasskamrater har kommit i olika ämnen.
•    Om du skall söka en ny utbildning t.ex. gymnasieskola eller högskola/universitet är det särskilt viktigt att du är ute i god tid, så att du inte missar ansökningstiden.
•    Elever som kommer inflyttande till en skola i Sverige har möjlighet till stödundervisning om det behövs. Tveka inte att använda dig av den möjligheten, om du ligger efter i något ämne eller moment. Du kanske ligger bättre till i något annat ämne?
•    Informera dina lärare om hur dina kurser har sett ut i den skola du gått.
•    Diskutera med dina lärare om hur dina kunskaper kan komma till nytta i undervisningen. Du kan säkert bidra till internationaliseringen i din klass.
•    Till sist, släpp inte kontakten med den gymnasieskola du lämnade i utlandet och med dina skolkamrater och vänner där.

Här kan du hitta allt om att studera utomlands och om behörighet.

Lycka till med dina spännande utomlandsstudier, det är en fantastisk upplevelse!

Hälsningar,

Sanna på Gymnasium.se