Sluföra gymnasiet efter avhopp

29 aug 2012
Hej!
Mitt namn är Linéa Johansson och jag är 19 år gammal. Jag har gått 2 år sammanlagt på gymnasiet, men kunde inte slutföra mitt sista år då min pappa blev väldigt svårt sjuk och detta påverkade mitt liv så mycket att jag inte klarade av att gå till skolan.

I våras så sökte jag in till en folkhögskola, då jag fått rådet att göra det av min studievägledare på gymnasiet. Jag tyckte att det lät som en bra idé och trodde att jag skulle kunna läsa upp de betyg jag missat (Svenska B och Matte B) i lugn och ro och sedan kunna söka vidare in på högskola. Men nu är saken sådan att jag idag fick information på folkhögskolan om att jag inte skulle ha så stor chans att kunna söka in till utbildningen jag vill, på grund av att folkhögskolekvoten (BF) är så liten. Jag vill utbilda mig till Hippolog och blev därför helt chockad - jag trodde verkligen att jag kunde läsa upp mina betyg på folkhögskola och ha en stor chans att komma in. Men nu förstår jag att det inte är så. Jag har fått helt fel information.

Nu är det så att jag jätte gärna hade velat komma in på ett gymnasium nu istället, detta året, så att jag kan läsa upp mina betyg där istället eftersom att det är mycket bättre. Hade jag vetat detta från början av året så hade jag valt att gå ett gymnasium nu direkt. Men jag trodde att folkhögskolan var bättre - min syv fick det att låta så. Jag är så otroligt förtvivlad nu och vet inte vad jag ska ta mig till.. Jag vill inte gå kvar på folkhögskola och veta att jag sedan inte kan söka vidare till utbildningen jag vill.

Jag tänkte därför fråga er om ni vet i fall det är möjligt att hoppa in på ett gymnasium nu? Det har ju trots allt bara gått ca en vecka sedan gymnasieeleverna började.. Jag saknar bara Svenska B och Matte B och en del poäng, men annars har jag alla kärnämnen som krävs.

Tacksam för svar!
Mvh Linéa Johansson

06 sep 2012

Hej Linéa!

Jag beklagar din situation men härligt att du fortfarande har en kämparglädje. Jag förstår att du känner dig stressad och förtvivlad nu och det känns som din syv inte förstod dig.

Mitt råd till dig är att ringa den/de gymnasieskolor som du kan tänka dig att gå och höra om det har plats i någon av klasserna, du kan nämligen börja gymnasiet innan du blir 20 år. Prata med skolan så kommer det ordna sig ska du se.

Annars finns ju alltid komvux men det kanske har samma värde som folkhögskolan.

Prata med skolan och lycka till.

Hälsningar,

Sanna på Gymnasium.se