Byta program och läsa om ämnen.

24 aug 2012
Hej!
Jag hoppade av gymnasiet (naturkunskap) under andra året av min utbildning, och har nu börjat om en ny gymnasieutbildning från årskurs 1 (teknik).
Enligt min SYV på gamla gymnasiet så skulle det vara helt okej att läsa om ämnen som jag redan hade betyg i sen min gamla utbildningstid om jag ville.
T.ex. : Jag har G i Matematik B, men skulle vilja läsa om det så jag får högre betyg, och då skulle det vara helt OK.
Men nu när jag väl börjat på nya linjen så påstår min nya SYV att det är omöjligt att ge mig betyg i ett ämne jag egentligen redan har betyg i (trots att jag inte har tagit studenten)...vem är det som inte har rätt??

06 sep 2012

Hej!

Du har verkligen fått två helt skilda svar. Jag skulle råda dig att ta kontakt med skolverket för att reda ut situationen. Det kan säkert ändra sig från skola till skola men jag tycker studie- och yrkesvägledarna ska hålla sig till en sak.

Lycka till med att läsa om ämnen!

Hälsningar,

Sanna på Gymnasium.se