Intresse eller kompisar när man väljer gymnasium?

22 aug 2012
Hej! Jag har precis börjat ettan på en kultur skola i min stad, på programmet Estetik och media. Jag brinner verkligen för all form av media, film, text, fota osv och det är vad jag är duktig på och vill jobba inom i framtiden. Problemet är att jag inte alls passar in på skolan jag går på och känner mig väldigt malplacerad. Alla mina vänner och i princip alla jag känner går på en annan skola som jag varit på praso på flera gånger och jag trivs verkligen och gillar verkligen den skolan, känner att jag passar in och tycker om den mycket mer. Men problemet är att dom har inte Media-programmet där, utan dom har bara Sam med inriktning media. Min fråga är, får man göra ungefär samma saker på Sam-media som i Media programmet? Vad tycker du att jag ska göra?

23 aug 2012

Hej!

Jag förstår hur du känner. Det är jobbigt när man känner att man inte passar in men samtidigt har ni samma intressen. Det är precis i början av terminen och det är nytt för alla, snart kommer det lostna. Personer som har samma intressen brukar ha väldigt kul ihop och förstå varandra.  Detta är dessutom saker som du brinner för och verkligen vill jobba med i framtiden. Samhällsvetenskap med inriktning Medier, information och kommunikation är inte samma sak. Jag förstår att det lockar väldigt mycket att gå på skolan där alla dina kompisar går men du kan träffa dem efter skolan. Jag tror man ska gå något man är intresserad av, för då gör man också väldigt bra ifrån sig. Jag tror dessutom du kommer ångra dig om du byter.

Intresset är där och snart kommer kompisarna också. Ta det mer som att det är roligt att lära känna andra typer av människor, som kanske inte är så lika dig själv. Det finns många som väljer progam och gymnasium bara för att deras kompisar gör det, så ångrar de sig sen när de märker att de inte får så bra betyg.

Jag tycker du ska ge det en chans.

Hälsningar,

Sanna Erlandsson på Gymnasium.se