Byta från BF till HA

06 maj 2012
Hej! Min son går första året på Barn och Fritid. När han nu ska välja inför andra året blir det tydligt det som har skymtat fram under året nämligen att det här nog inte är rätt program för honom. Han skulle vilja gå Handel i stället. Finns möjlighet att byta rakt av eller måste han börja om från början på första året? Och om han måste börja från början är han för sent ute nu för att komma in nu i höst? Hur ska han göra?

13 jul 2012

Hej!

Jag förstår, så kan det bli ibland, det är inte lätt att veta vad man ska välja och det är väldigt vanligt att många byter. nu när det redan har gått ett år så är det många ämnen som din son har missat. Det kan finnas möjlighet att han kan läsa de ämnena vid sidan av, eller börja om eller läsa ett extra år i slutet.

Det är viktigt att ni pratar med Studie- och yrkesvägledaren på skolan och tillsammans med henne/honom hittar en lösning. Det är ju det de är till för. SYV:en kan se om det finns plats i den klassen som din son vill börja och i sin tur se om en förflyttning är möjlig.

Prata med skolan så ska ni se att det kommer lösa sig!

Lycka till och hoppas han får byta.

Hälsningar,

Sanna på Gymnasium.se