Läsa sista året i USA

12 apr 2012
Hej! Jag läser ett sam-media program i Uppsala, men vill läsa det tredje året på distans eller utomlands på en svensk skola. jag vill alltså inte behöva gå om ett år, utan jag vill avsluta min gymnasie utbildning på distans eller utomlands, då i USA.

'Eftersom jag har läst två år så har jag avslutat många kurser, jag undrar därför om det är möjligt att bara läsa de kurser som fattas för att avsluta gymnasie utbildningen samt några andra.

Sedan undrar jag om det jag fortfarande får gymnasie kompetens även fast jag byter?
mvh angelika

16 apr 2012

Hej Angelika.

Det finns inga svenska gymnasieskolor i USA, därför kan det vara svårt att läsa de kurser du har kvar på ett gymnasie i USA.

Däremot har du möjlighet att läsa på distans. På Värmdö gymnasium annordnar man distansutbildningar för svenska gymnasieungdomar utomlands.

Kontakta din studie och yrkesvägledare för att få mer information om detta.

Många vänliga hälsningar:

Amanda, gymnasium.se