Byta gymnasium i årskurs två?

18 mar 2009
Hej! Jag går i ettan nu i ett gymnasium. Men jag undrar, är det möjligt att byta till tvåan till ett annat gymnasium? Vilka svårigheter uppstår? Hur gör jag när sista ansökningsdagen redan varit?
M.v.h
Amie

Hej!

Om det är möjligt eller inte är det upp till rektorn på din skola och den skola du vill börja på att bestämma. De problem som kan uppstå är att ni under ettan på gymnasiet redan har läst inriktningskurser och läst dessa i olika ordning. Om klassen du vill byta till redan har läst kurser som du inte har läst kan det bli lätt att du missar dem och inte får tillfälle att läsa dem under gymnasiet.

Glöm inte att prata med din Studie- och yrkesvägledare också för att få fler tips och råd därifrån!

Lycka till!

Vänliga hälsningar