Meritpoäng

18 mar 2012
Hej jag läser andra året på teknikprogrammet och har redan fullt program till 3:an. Jag vill bli civilingenjör och vill så klart ha så bra betyg som möjligt inför sökandet och då har min syo sagt att man kan välja till Eng C för att sedan lägga den på utomstående kurs men fortfarande få den 0,5 extra merit poängen. Jag undrar om detta stämmer för i så fall skulle inte den kursen dra ner på mitt hela betyg då jag sannolikt kommer få G i den. Så stämmer detta?

För då kommer jag få:
0,5 Eng B
0,5 Eng C
1 Områdesbehörighet

03 apr 2012

Vad kul att du har ingenjörsdrömmar.

Om du väljer att läsa Engelska C och får G i det kan det precis som du säger dra ned ditt betygssnitt. Dock kommer den meritpoängen du får vara mer värda vid antagningsprocessen till Högskolan. Detta eftersom den potentiella sänkningen av ditt betygssnitt kommer vara så liten.

Har du några fler frågor är du välkommen att kontakta info@studentum.se

Massor med lycka till och ha en fin dag,
Amanda gymnasium.se