Byta gymnasium på gymnasiet!

26 jan 2012
Hej, jag går just nu på ett gymnasium jag verkligen vantrivs på. Har börjat skolka väldigt mycket eftersom jag absolut hatar de där, vilket jag tycker är ganska jobbigt eftersom jag verkligen drömde om och gå den skolan. Men de visade sig och vara hemsk. Men iallafall så jag vill verkligen byta till någon annan skola med annan inriktning, och börja ettan där istället för och fortsätta på mitt gymnasium. Men vet inte riktigt hur jag ska göra de, jag pratade med SYV;en någonting en gång för ganska länge sen, men fick absolut ingen hjälp av henne. Så jag undrar hur jag ska kunna bära mig åt för och börja på ett nytt gymnasium?

och sen har jag verkligen ingen aning om vad jag vill gå heller, helst något där man har mycket engelska ( eftersom de är mitt favorit-ämne) & har tyvärr inte de där jag går nu. Och gärna något där man kan få lite extra hjälp i skolan. Så kom gärna med något tips till någon bra linje.

Hej!

Det låter inte alls bra men ibland blir det så. Det är svårt att byta skola utan SYV:ens hjälp. Hur länge har du gått i gymnasiet? Desto fortare du byter ju bättre blir det. Du kan tom prata med SYV:en på den skolan du vill börja på. Det viktigaste är att kolla om det finns platser kvar i den klassen du vill börja. Här kan du läsa mer om hur du går tillväga för att byta skola och program.

Vilket program är det du går? För om du vill läsa engelska är Humanistiska programmet med inriktning språk kanske något för dig. IB-programmet är helt och hållet på engelska.

Hoppas allt löser sig och att du får byta skola!

Med vänliga hälsningar,

Sanna Erlandsson på Gymnasium.se