Vilka gymnasieskolor erbjuder körkort?

20 sep 2023
hej jag går i 9an och ska välja gymnasium sen. Jag vill bli lastbils förare med kran och undrar vilken linje och om man får körkortet så man kan köra kranen under utbildningen. Jag antar att man ska gå transport men jag har hört att olika skolor erbjuder olika körkort.

20 sep 2023

Det är vanligt att Fordonsprogrammen erbjuder gratis eller åtminstone reducerat körkort. Men för att veta vad de skolor du är intresserad av kan erbjuda måste du kontakta dem direkt. Här hittar du alla skolor med Fordons-och transportprogrammet: https://www.gymnasium.se/sok/fordons-och-transportprogrammet.

Du kan själv välja inriktning och ort för att smalna av listan. Om du klickar på länkarna där kan du läsa mer om skolorna och hitta kontaktuppgifter.