Kan man bli veterinär efter Naturbruksprogrammet?

19 sep 2023
Hej!
Jag skulle vilja bli veterinär men jag skulle inte orka att gå naturprogrammet då jag är skoltrött. Jag vill helst gå naturbrukslinjen med inriktning djurvård men kan man bli veterinär då? Måste jag läsa några extra kurser eller så?

Och en till fråga är att om jag nu väljer Nb så vill jag bo på internat. När får man svar från skolan om man får bo på internatet? Och när ska man söka om internat?

Tack för svar i förhand:)

20 sep 2023

Hej!

Du blir inte behörig att söka till en veterinärutbildning efter gymnasiet genom att gå Naturbruksprogrammet. Du måste då se till att du går Naturbruksprogrammet med en inriktning där du har möjlighet att välja till naturvetenskapliga kurser som gör att du får behörighet att söka till veterinär efter gymnasiet.

Så  du kan gå Naturbruksprogrammet och läsa in de kurser som behövs för att bli veterinär, men du måste då kolla upp detta redan när du väljer till gymnasiet för att se till att det går att läsa till naturvetenskapliga kurser på den utbildning/skola du vill gå på. Annars kan du läsa in behörigheten efter gymnasiet istället.

Det finns ett antal skolor med internat. Man betalar för sin internatplats själv så kolla upp internatkostnaderna med skolan du vill söka till så du vet hur mycket det kommer att kosta. Skolan kan också informera dig om hur de vill att du ansöker och när de kan ge dig ett svar angående det.