Vad kan jag bli efter gymnaiset?

19 sep 2023
Vad kan man jobba vidare som om man pluggar natur eller ekonomi?

19 sep 2023

De är högskoleförberedande program så man får inget yrke direkt efter programmen utan man söker sig vidare till andra studier. Du behöver då inte begränsa dig till vilket gymnasieprogram du har läst men det finns vissa utbildningar som du har behörighet till och inte. Du kan titta på Skolverkets "behörighetsvisaren" för att kolla exempel på utbildningar på universitet och högskola som du kan bli behörig till efter de olika gymnasieprogrammen.

Du kan även klicka på någon av gymnasieprogrammen här nedanför för att läsa mer om olika yrken som programmen kan leda till: https://www.gymnasium.se/yrkesguiden/yrken-efter-olika-gymnasieprogram-12390.