Hur funkar boende på gymnaiset?

18 sep 2023
Hej!
Jag har många frågor. Jag ör en tjej på 14 år som ska flytta till en annan stad och läsa gymnasie.
. Mina frågor:
- hur fungerar det med boende?
- vad får du pengar för och hur mycket är det i månaden?
- när ska jag ansöka om studentboende om jag vill börja höstterminen år 2024.

19 sep 2023

Om man flyttar för att gå i gymnasiet så får man försöka hitta en lägenhet på egen hand om det inte är så att skolan har internat. För att få studentbostäder krävs att man går en eftergymnasial utbildning. Så det finns tyvärr ingen hjälp att få utan det är upp till dig och din/dina vårdnadshavare att hitta bostad.

Däremot så finns det vissa bidrag som man kan söka som kan hjälpa till med kostnaderna, t.ex. inackorderingstillägg. Du kan läsa mer om bidraget på CSN:s hemsida här: http://www.csn.se/komv-folkh-gymn/studiehjalp/hur-mycket-kan-du-fa/inackorderingstillagg/1.2847. Men man måste vara beredd att betala en del av kostnaden själv. Kolla upp länken och kontakta CSN om du behöver för att få reda på hur mycket det kan handla om i ditt fall.