Hur blir jag lärare?

14 sep 2023
Kan man bli lågstadielärare, mellanstadielärare eller högstadielärare på ekonomi programmet? I så fall hur länge är utbildningen och vilka behörigheter behöver man? vad är även ungefärlig bruttolönen till dessa arbeten?

14 sep 2023

Det finns fyra olika lärarexamina:

• Förskollärare med inriktningar ålder 1-5 och förskoleklass. (3,5 år)
  • Grundlärare med tre inriktningar: årskurs F-3, årskurs 4-6 och fritidshem.(3-4 år)
  • Ämneslärare med två inriktningar: årskurs 7-9 och gymnasieskolan. (4-5,5 år)
  • Yrkeslärare med inriktning beroende på yrke. (1,5 år)

De olika typerna av lärarutbildningar har olika behörighetskrav så det är bäst att man kollar på högskolornas hemsidor vad som krävs.

Medianlönen för nyutexaminerade är 35 000kr per månad. 10 år efter examen är medianlönen drygt 38 000 per månad, och 20 år efter examen 40 000 kr per månad.