Hur funkar mentorstid på gymnasiet?

12 sep 2023
Hej, jag undrar om det går att hoppa av mentorstiden på gymnasiet? Den ger inga betyg eller högskolepoäng. Undrar även om den behövs gör examen?

12 sep 2023

På mentorstiden brukar man ge tid för eleverna att lyfta saker de vill diskutera och få information från skolan. Om det är schemalagd tid så kan frånvaro vara skolk. Det är skolan som bedömer vad som räknas som skolk. Det kan till exempel vara upprepad frånvaro, återkommande sena ankomster eller att du lämnar lektionen för tidigt. Fråga dina lärare om hur dom bedömer frånvaro från mentorstiden.

Mentorstiden är ingen kurs i gymnasiet och behövs inte för examen eller någon behörighet. Men man måste delta i all obligatorisk undervisning på gymnasiet.

Vänligen/ Petra,SYV