Hur får jag gymnasieexamen?

10 sep 2023
Hej!

Jag tar studenten i år och studerar vård och omsorg programmet. För att få ett examen som undersköterska behöver jag få godkänt i engelska 5. Jag är inte godkänd i engelska 5 kan jag få ett usk examen om jag läser engelska 5 kursen i komvux efter gymnasiet. Finns det möjlighet om jag läser kursen innan jag slutar gymnasiet på komvux så att jag får mitt examen från gymnasiet? Ifall det inte går kan jag läsa kursen i komvux men ändå få ett gymnasieexamen?

11 sep 2023

Om du klarar Engelska 5 innan du tar studenten så får du din gymnasieexamen. Om inte så får du studiebevis istället. Läser du Engelska 5 på Komvux efter studenten så får du din examen. Prata dock med din skola om detta så kan de hjälpa dig att få godkänt i engelskan innan det är dags för studenten. Det är rektorn som har rätt att besluta om du får läsa om ett ämne som du inte blivit godkänd i. Vid särskilda skäl kan du få läsa om ämnet en tredje gång för att bli godkänd. Din skola ska även kunna ge dig den hjälp du behöver för att du ska klara av dina gymnasiestudier.

Lycka till! /Petra, SYV