Flytta under gymnasiet

06 sep 2023
Vi ska flytta från en kommun till en annan och vår son som går i ettan på gymnasiet vill gå vidare på naturlinjen i den nya kommunen. Skolan säger att de inte har någon plats på naturlinjen men om jag tolkar skollagen rätt så är de skyldiga att erbjuda honom en plats eftersom han har påbörjat en utbildning och kommer som inflyttad från en annan kommun. Tolkar jag situationen rätt eller har den nya kommunen inga skyldigheter att erbjuda honom en plats?

07 sep 2023

När man flyttar under sina gymnasiestudier, brukar kommunen hitta plats på en av deras Kommunala gymnasieskolor om samma program finns där.  Även om det inte finns någon plats kan de då få in eleven som en extra elev. Det kan tyvärr bli problem ibland i praktiken även fast kommunen bör kunna erbjuda skolplats till nyinflyttade. Hör av er till kommunen ni flyttar till och be om hjälp.

Lycka till! /Petra, SYV