Hur funkar det preliminära gymnasievalet?

06 sep 2023
Hej! Snart ska jag ha mitt gymnasieval och undrade om en sak. Jo det är så att jag vill antingen gå på ekonomi ekonomi eller ekonomi juridik men för det måste man ha alla SO ämnen godkända. I 8an missade jag samhällskunskapen rätt så mycket som gav mig ett F i 8an då. Nu i 9an ska jag ha samhällskunskap efter jullovet så jag hinner inte fixa det till det preliminära valresultatet då gymnasierna kollar först på höstterminens betyg. Så enligt mina lärare kommer jag få ”icke behörighet” för alla mina val eftersom jag hade F i 8an. min fråga är då. kan jag senare bli behörig till det valresultatet i juli med samma valen till det preliminära om jag klarar bättre i 9an?

07 sep 2023

I den preliminära antagningen blir du inte antagen till något program eller skola. Det första preliminära valet är till för att hjälpa dig se vart du kan komma in. Har du blivit antagen i det preliminära valet kan du tänka att du har goda chanser att bli antagen i det slutgiltiga också. Men det är vårbetygen och det slutgiltiga valet som gäller. Så förhoppningsvis klarar du samhällskunskapen på vårterminen i 9:an.

Vänligen/ Petra,SYV