Hur byter man gymnasium?

06 sep 2023
Hej, jag trivs verkligen inte alls på gymnasiet jag går på just nu. Jag går ettan på ett program inriktat val på en samhällsvetenskaps linje med inriktning entreprenörskap inom digital media. Jag har inte så bra betyg från nian och fick inte godkänt i matte. Jag är inte intresserad av att gå introduktions program heller för att sen börja på ett nationellt program då jag aldrig förstått hur länge jag skulle behöva gå det och var jag skulle börja sen. Jag vill fortsätta gå program inriktat val mot samhällsvetenskaplig linje då jag verkligen vill gå ett nationellt program samtidigt jag pluggar upp matten, men vilken inriktning jag vill gå spelar verkligen ingen roll.

Jag vill byta skola men vet inte hur jag ska göra, speciellt när jag just nu går program inriktat val, vad skulle ni rekommendera att jag gör? Har kontaktat min rektor men hon säger att hon inte kan göra så mycket mer än att hjälpa mig byta när jag hittat något. Jag vet inte vart jag ska vända mig och är extremt utanför alla i min klass och vill byta någonstans så snabbt som möjligt.

06 sep 2023

När det kommer till att söka Introduktionsprogram, särskilt vissa inriktningar, kan det se olika ut från kommun till kommun och vad de kan erbjuda samt hur det fungerar med att söka utanför hemkommunen. Därför kan det vara bra att prata med din studie- och yrkesvägledare på skolan om detta.

Om det finns andra skolor i din kommun som du kan gå så kan du ta kontakt med dem för att kolla om de har lediga platser. För att du ska kunna byta gymnasium måste det nämligen finnas lediga platser kvar för dig på det gymnasieprogram du vill gå istället

Lycka till! /Petra, SYV