Kan man räkna med betyg från åttan när man söker till gymnasiet?

06 sep 2023
Hej!

Om en har läst modersmål i hela grundskolan tom åk 8 men inte har modersmålsundervisning i åk 9, räknas det sista betyget i klass 8 då som slutbetyg ? Frågar eftersom slutbetyget i åk 9 i modersmål ju kan användas till att byta ut ett annat ämne när meritvärdet beräknas, gäller det även om modersmålsundervisningen bara givits i 8 år? Eller försvinner den möjligheten då?
Tack på förhand

06 sep 2023

Om du i årskurs 8 fick ett slutbetyg i Modersmål så kan du räkna med det i ditt meritvärde. Jag skulle därför råda dig att höra med SYV på din skola eller läraren du hade i modersmål för att se om du har fått ett slutbetyg i ämnet och om du kan räkna med ditt betyg i meritvärdet.