Hur påverkar komvux betygen?

06 sep 2023

Jag vill studera ssk efter jul och behöver därför läsa upp nak2 på komvux nu till hösten. Jag har en godkänd gymnasieexamen i samtliga ämnen och snittar över C i allt. Jag undrar hur jag måste prestera i nak2, alltså om betyget ”byts” ut mot något annat eller om min merit förblir oförändrad?

Jag gick Sam och har lagt till totalt 2,0 i extramerit, även om dessa kurser är de med sämst betyg i.

Jag hoppas min fråga inte är allt för luddig, men jag försöker förstå hur detta kommer påverka mina meritpoäng.

06 sep 2023

Betyget i Naturkunskap 2 kommer att läggas till betygen och ditt snittbetyg. Så det kommer alltså att påverka vad du får för betyg. Gör ditt bästa i kursen så du får så bra meritvärde som möjligt och skriv även gärna högskoleprovet för att öka dina chanser att komma in.