Hur funkar NIU?

04 sep 2023
Hej! Jag vill väldigt gärna söka till ett gymnasium i Falun eller Uppsala på NIU. Läste på hemsidan om att det finns en möjlighet till att ha förstahandssökning ifall min kommun har ett samverkansavtal med skolans kommun.

Min fråga är ifall min kommun har ett sådant avtal med dessa kommuner? Vem vet det. Vart får jag info om hur man söker. Är det jag som söker eller min nuvarande skola som är en Friiskola.

04 sep 2023

Ja, det finns en möjlighet till att ha förstahandssökning ifall din kommun har ett samverkansavtal med skolans kommun. Men det brukar handla om närliggande kommuner. Så i ditt fall är det troligen bättre att söka en RIG-utbildning.  Riksidrottsgymnasier (RIG) är riksrekryterande, det vill säga elever från hela landet kan söka till dem och tas in på samma villkor.