Prövningar gymnaiset

02 sep 2023

Min dotter har gått på en helfransk skola fram till 9:an. Hon har följt ett dubbelt program där: det franska programmet med alla ämnen på franska samt kurser på svenska på samma nivå som svenska elever.

Hon har nu börjat på ett svenskt gymnasium och har för avsikt att tenta av franska som moderna språk. Till vår stora förvåning, hamnade hon i en nybörjare klass på franska, dvs franska 1. Skolan hävdar att hon inte kan gå direkt till franska 3 då hon inte har betyg i franska 1 och 2. De kräver att hon går till nybörjare franska 1 och franska 2 innan det blir aktuellt för franska 3 och 4.

Det hela känns absurt, hon har ju lärt sig franska som franska barn gör i Frankrike! Dessutom, om jag förstår rätt, hinner hon kanske inte med samtliga nivåer för att få de 1,5 meritpoäng som moderna språk kan ge.

Tacksam för råd

03 sep 2023

Hon kan tenta av (göra prövning i) franska 1 och 2 för att få den formella behörigheten till franska 3. Så fråga skolan om det. Skulle det inte vara möjligt heller så kan hon tenta av de franska kurser hon vill på komvux sen. Men det bästa vore ju om skolan kunde erbjuda prövningar redan nu.