Flytta utomlands under grundskolan

01 sep 2023
Hej, vi började skolan för några veckor sen, men jag ska åka till mitt hemland på grund av några privata skäl. Jag kommer tillbaka i Sverige i vår, så jag undrar kan jag söka till gymnasiet även om jag inte har läst hela 9an här i Sverige? Eller kommer jag behöva läsa om 9an igen? Och kan jag läsa slutet av 9an i Sverige när jag kommer tillbaka? Jag vill så gärna läsa gymnasiet här i Sverige och undrar om det finns något sätt. Jag har varit i Sverige i 8 år och har pluggat här sen åk 1.
Och jag vill gå Samhällsvetenskapsprogrammet med inriktning Beteendevetenskap, för att jag vill bli psykolog.

01 sep 2023

Barn som är bosatta i Sverige har skolplikt och rätt till en kostnadsfri utbildning. Om man  väljer att flytta eller vistas utomlands under en längre period upphör skolplikten och därmed rätten till utbildning. När man är utomlands kan man ta del av svensk utbildning på grundskole- och gymnasienivå mot en avgift. Sofia Distansundervisning har undervisning i alla ämnen i grundskolans årskurser 6- 9. Så kontakta Sofia distans för att höra om du skulle kunna fortsätta grundskolan där.