Hur mycket APL ska man ha i gymnasiet?

30 aug 2023
Hej! Jag går Bygg och Anläggningsprogrammet med inriktning mark och anläggning. Jag har haft 9 veckor apl i våras med 3 dagar i veckan. 24 timmars veckor. Som jag förstår så är det minst 15 veckor apl man måste ha, och med minst 23 timmar i veckan. Jag ska nu ha apl i 11 veckor till i höst, med 4 dagar i veckan! 32 timmars veckor. Detta blir alltså 20 veckor, men 15 veckor om man ska räkna med 5 dagar i taget. Vad är det som gäller egentligen? Är det minst 23 timmar i veckan, eller betyder det att man fortfarande måste ha 5 dagars veckor?

31 aug 2023

Enligt reglerna så är det arbetsplatsförlagda lärandet under gymnasietiden ska vara minst 600 timmar. Skollagens krav är minst 15 veckor med minst 23 timmar arbetstid per vecka. På heltid går man på praktik i 40 timmar/vecka. Det är rektorns jobb att tolka och tillämpa skollagen och hen har säkert gjort en korrekt plan för praktiken men är du osäker bör du fråga så att hen kan förklara.