Hur byter man gymnasium?

30 aug 2023
Hej, jag har redan gjort ett sent gymmnasie omval och tyckte inte om valet/gymnasieskolan jag kom fram till. Mitt fråga är har man rätt till ett till omval? Om nej finns det andra vägar för att byta skola?

31 aug 2023

Det är upp till dig om du vill göra ett sent omval. Om du vill göra sent omval och ändra i din ansökan kommer hela din ansökan att granskas och behandlas som sen. Det betyder att du endast kan erbjudas en plats om det finns lediga platser kvar, man kan säga att du inte konkurrerar med dina betyg på samma sätt som tidigare. I första hand erbjuds de elever som har gjort sin ansökan vid de tidigare tillfällena. Exakt hur man gör sent omval och hur den behandlas kan se olika ut från kommun till kommun. Därför är det bra om du kontaktar det antagningskansli som gäller för din kommun och antingen läser mer om det på deras hemsida, om det står där, eller kontaktar de för att få svar på dina frågor.

Har du inte kommit in på en skola du vill gå när skolorna börjar är det bättre att du börjar på den du kommit in på och försöker byta senare. Vänd dig i första hand till studie- och yrkesvägledaren eller rektorn på din nuvarande skola för att få hjälp och råd för hur du gör för att byta. Sedan är det bra att kontakta rektor/SYV på den skola du vill byta till för att se om det finns lediga platser samt vad det finns för möjligheter att komma ikapp i eventuella kurser du har missat.