Kan jag byta inriktning på gymnaiset?

28 aug 2023
Hej!
Jag går på industri programmet i den andra året. Och jag har valt inriktning som svetsteknik och nu vill jag ändra den till produkt och maskinteknik. Kan jag ens göra det eller?
Annan fråga är att om jag i fall vill ändra mitt program till annat program, så måste jag börja från början sen eller så kan börja med andra året fast med annat progam?

29 aug 2023

Det kan absolut vara möjligt att ändra inriktning. Prata med din skola om det så fort som möjligt. Det kan även gå att byta program men när man gått länge så kan man ha missat en del så man kanske behöver börja om, läsa extra kurser eller någon annan lösning som skolan kan erbjuda.

Gå gärna till din SYV i skolan så du får hjälp att fundera igenom ditt beslut. Sedan kan ni kolla på vilken lösning som blir bäst för dig.