Hur får jag klart gymnasiet?

28 aug 2023
Hej!
Jag läser vårdomsorg men jag är skriven i IM1. Jag är speciall och jag är klar med alla vård omsrog ämne till första året men jag hade kvar 2 ämne från grunskolan och det är matte och engeliska .Jag läser nu andra år gymansiet på vårdomsrog och har ett ämne kvar från grunskolan och det är engeliska 4 grund.
rektor har sagt till mig att jag ska läsa nästa läsaåret på komvux för jag är nu 20 år gamal och när jag kom till gymansiet hade jag inte matte och engeliska så jag hade inte behöriget till vårdomsorg.
hur ska jag planera mina ämne så att jag inte behöver läsa mer än 3 år på gymaniset eller komvux.
engeliska 5 och 6.Jag behöver matte 5 och 6. och SVA 3 jag tror för att komma in på undervuset vad jag behöver mer och hur går det på komvux i min samma stationen.

29 aug 2023

Det finns möjlighet att gå klart ditt gymnasieprogram även fast du är 20 år eftersom du redan påbörjat det. Så jag rekommenderar att du tar upp detta med din rektor så att du får ett klart besked på varför det inte kan vara en lösning i ditt fall. Men om det inte går så kan du välja att läsa klart både på Komvux och folkhögskola. Din SYV i skolan bör hjälpa dig att fundera på vad som blir bäst för dig så att du får en tydlig plan vidare. Känner du att du inte får tillräcklig hjälp där så kan du kontakta komvux eller folkhögskolan där du vill gå och be dem om hjälp med en studieplan.