Hur blir jag tandhygienist?

25 aug 2023
Hej, jag går i samhäll just nu och vill byta till vård och omsorgsprogrammet men jag undrar kan jag jobba som tandhygienist efter vård och omsorg eller behöver jag lägga till flera kurser? Jag har också hört att programmet måste vara specialutformat, hur vet jag om det är specialutformat eller inte??

28 aug 2023

Vad roligt att du vill bli tandhygienist!

Tandhygienist är en högskoleutbildning, därför behöver du först den grundläggande behörigheten till högskolan. Du har grundläggande behörighet om du har:

• Godkänt i minst 2250 av 2500 gymnasiepoäng, ett godkänt gymnasiearbete samt godkänt i svenska 1,2 och 3/svenska som andraspråk 1, 2 och 3, Engelska 6 och Matematik 1.

För att bli behörig till tandhygienist krävs det också följande: Matematik 2a / 2b / 2c, Naturkunskap 2, Samhällskunskap 1b / 1a1+1a2. Bara du ser till att få dessa kurser kan du läsa vilket program som helst så kolla med skolan du vill gå att de kan erbjuda dig detta på det program du vill gå.

Jag vet inte vad du tänker på med specialutformat men det är något du kan fråga skolan du vill gå om. Det innebär möjligen att de erbjuder de kurser du behöver på skolan.