Hur blir jag tandhygienist?

25 aug 2023
Hej, jag började i samhällsprogrammet den här veckan och jag vill få kunna jobba som tandhygienist, behöver jag lägga till kurser för att kunna bli tandhygienist eller kan jag gå tandhygienistprogrammet i högskolan direkt efter gymnasiet??

28 aug 2023

Vad roligt att du vill bli tandhygienist! För att bli behörig till tandhygienist krävs det förutom grundläggande behörighet följande: Matematik 2a / 2b / 2c, Naturkunskap 2, Samhällskunskap 1b / 1a1+1a2. Bara du ser till att få dessa kurser kan du läsa vilket program som helst så kolla med skolan du vill gå att d ekan erbjuda dig detta på det program du vill gå. Den enda kurs du behöver lägga till på Samhällsprogrammet är Naturkunskap 2.