Hur blir jag läkare?

25 aug 2023
Hej, syv! Jag har alltid velat bli läkare och jag vet att de rekommenderar att man går Naturvetenskapsprogrammet då. Men jag är osäker på om jag kommer att klara det p.g.a att jag har svårt med matte och fysik. Å andra sidan är jag mycket bra på biologi och okej på kemi. Vilka alternativ finns det förutom natur och vilka kurser skulle jag isåfall behöva läsa upp?

25 aug 2023

För att bli läkare så är behörighetskraven på universitet/högskola följande: grundläggande behörighet, Biologi 2, Fysik 2, Kemi 2 och Matte 4. Denna behörighet får man direkt av Naturvetenskapsprogrammet inriktning Naturvetenskap. På andra program läser man inte kurserna som ger särskild behörighet till läkarprogrammet.

Då kan du istället läsa upp kurserna på komvux efter gymnasiet t.ex. via prövningar där du gör ett eller flera prov på hela kursen som du pluggar på själv och får ett betyg på kursen på det sättet. Men tänk på att det handlar om samma kurser så det blir bara att man skjuter upp kurserna till senare.

Lycka till! /Petra, SYV