Hur blir jag tandläkare?

22 aug 2023
Hej, jag vill bli tandläkare och jag vet inte om mitt gymnasiet merit kommer att räcka, jag kommer förhoppningsvis att få 19,5 i merit kan jag ändå bli tandläkare ?
Och om inte vad kan jag göra för att komma in i någon tandläkare linje?
Hoppas ni svara på min fråga så fort så möjligt!

23 aug 2023

Vad roligt att du vill bli tandläkare!

Intagningspoängen på Tandläkarprogrammet på universitet/högskola brukar ligga mellan 20 - 22 poäng. Det krävs A i alla ämnen för att få 20 poäng och full extra meritpoäng för 22,5.  Men du har en chans att komma in, man vet inte vad antagningspoängen blir inför varje ny termin. Så sök till alla skolor som har programmet. Tandläkarprogrammet finns på fyra orter (Malmö, Göteborg, Umeå och Stockholm).

Sedan rekommenderar jag att du  skriver högskoleprovet då det ökar dina chanser att komma in. Titta även på möjligheten att göra prövningar i de kurser du behöver höja, fråga din SYV om det.