Sök utbildning 👉

Kan jag gå gymnasiet på annan ort?

22 aug 2023
Hej.
Jag undrar om jag som bor i en viss kommun skulle kunna gå på en skola i en annan kommun. Jag vet att man kan det om programmet inte finns i sin hem kommun eller att det är en fristående skola men den jag siktar mig in på är en kommunal skola. Det är Naturprogrammet som jag vill gå, i en annan kommun men den utbildningen finns ju i min kommun.
Snälla förklara detta för mig tack.

23 aug 2023

Det kan gå men är bara möjligt om den skolan skulle ha en ledig plats som de inte kan fylla med någon som bor i kommunen. Så hör av dig till skolan och fråga. Är det en liten kommun är det kanske större chans att det är möjligt men i stora kommuner är ofta alla platser fyllda.