El- och energiprogrammet eller Teknikprogrammet

21 aug 2023
Hejsan, vad är skillnaden mellan el och energi dator och kommunikationsteknik och tekniklinjens media och info teknik

22 aug 2023

El- och energiprogrammet är ett yrkesprogram och främst inriktat mot att man ska kunna jobba direkt efter examen. När du har gått El- och energiprogrammet med inriktning Dator- och kommunikationsteknik kan du arbeta som nätverkstekniker, teknisk säljare, supporttekniker och servicetekniker. Från och med hösten 2023 kommer programmet att ge högskoleberörighet vilket betyder att du också kan studera vidare på, universitet. högskola och universitet. Men det gäller grundläggande behörighet och ger alltså inte särskild behörighet till tekniska utbildningar på högskolan.

På inriktningen Informations- och medieteknik på Teknikprogrammet läser du kurser som Dator- och kommunikationsteknik, Programmering och Webbutveckling. Inriktningen passar dig som är intresserad av att arbeta med datorer, datorstyrd design och digital kommunikation. Det ger även förutsättningar att studera vidare till civilingenjör.