Kan man bli läkare efter natur-sam?

20 aug 2023
Hej! Jag börjar år 9 och jag har funderat väldigt mycket över mitt gymnasieval. Jag vill bli läkare och alltså då plugga vidare efter gymnasiet. Jag har grubblat väldigt mycket över att gå på natur i gymnasiet men eftersom att min matte inte är jättebra då jag har D i matte just har jag varit väldigt fundersam. Kan jag läsa till läkare direkt om jag läser tex natursam eller om jag skulle gå typ Sam i gymnasiet, vad skulle jag behöva göra då för att plugga vidare till läkare?

21 aug 2023

Behörigheten för läkarprogrammet är grundläggande behörighet, fysik 2, kemi 2, biologi 2 och matte 4. Denna behörighet får du direkt av Naturvetenskapsprogrammet inriktning Naturvetenskap. Därför måste du komplettera med alla dessa kurser på Komvux efter gymnasiet ifall du vill läsa samhällsinriktningen men ändå bli läkare.