Hur funkar utökade kurser?

20 aug 2023
Hej!
Jag ska precis börja andra året på naturvetenskapsprogrammet. Jag gick tyska 3 förra året och planerar att gå både matte 5 och spec. Jag vill verkligen undvika att gå engelska 7 men vill ändå ha 2,5 i merit så jag funderar på att läsa en utökad kursplan med Tyska 4 utöver mitt vanliga individuella val.

Jag fick höra att ens sämsta betyg tas bort ifall man läser en extra kurs, stämmer det? Så ifall jag skulle läsa tyska 4, skulle ett E räcka för att jag ska få de extra meritpoängen?

21 aug 2023

I gymnaiset tas inga kurser bort. Det finns dock "utökade kurser", som är kurser man läser utöver den vanliga studieplanen. Betyg i utökade kurser kommer inte att räknas med i ditt betygssnitt om de utökade kurserna inte ingår i behörigheten eller meritpoängs kurserna för den högskoleutbildning som du vill söka. Du kommer inte att kunna byta ut några kurser med de kurser som du läser som utökade. Du får meritpoäng för alla godkända betyg men ett lägre betyg drar såklart ner ditt betygssnitt.