Hur gör jag om jag ska flytta under gymnasieantagningen?

20 aug 2023
Hej,min dotter börjar nu 9:an. Jag funderar på att flytta till framåt och undrar hur hon gör för att söka gymnasieutbildning i den nya kommunen när vi fortfarande är bosatta här?

21 aug 2023

Du ska alltid informera gymnasieantagningen i din kommun om du ska flytta under antagningen. Ansökan till gymnasiet görs alltid genom den kommun där du är folkbokförd. Även om du ska flytta till en annan kommun, gör du alltså ditt gymnasieval via antagningskansliet i den kommun som du bor i. Beroende på när du flyttar och hur kalendern för antagningen ser ut, kan du sedan bli överförd till ett nytt kansli.

Eftersom slutantagningen är den viktigaste delen av antagningen har det betydelse om du flyttar före eller efter denna. Om du är folkbokförd i din nya kommun i tid till slutantagningen i juni innebär det att du har samma möjligheter att bli antagen som andra elever i kommunen.

Om du har blivit antagen till en kommunal skola i din tidigare kommun, är du garanterad en plats i din nya kommun på det program du blivit antagen till.

Hoppas det känns lite klarare och att gymnasieantagningen kan hjälpa dig reda ut exakt hur det kommer att bli i ert fall!