Hur får man klart gymnasiet efter avhopp?

20 aug 2023
Min dotter har jättebra betyg från grunskolan. Började på gymnasiet men hoppade av på grund av bla psykisk mobbing av några i sin nya klass samt flertal mordhot av en i klassen. Nu är hon 18,5 och jag undrar hur går hon vidare nu när hon börjar hitta motivationen igen? Komvux är hon för ung för, Gymnasiet?-söker hon in på grundskolans betyg då? Bäst vore att hon läste ett-tvä ämnen, som hon behöver till sin utbildning, men vart kan hon läsa Matte? Hon ska väl inte bara sitta och vänta på att bli 20 år? Tacksam för svar. Mvh

21 aug 2023

Vad fruktansvärt! Jag hoppas att ni fått den hjälp ni behöver kring mobbingen annars ska ni såklart söka hjälp för det samt polisanmäla (och kanske även anmäla till Skolinspektionen om det inte utretts).

Men vad roligt att hon börjar hitta motivationen igen. Hon behöver inte vänta tills hon är 20 år. Om hon tror att komvux kan vara bättre för henne så kan hon höra av sig till komvux i sin kommun. Komvux kan göra undantag från åldersregeln.

Sedan så är också folkhögskola ett alternativ. om man känner att det skulle passa en. Allmän kurs är ett alternativ till gymnasiet och komvux och en parallell väg till vidare studier, för vuxna. Där finns stora möjligheter att bo på internat och komma nära sina klasskompisar på ett annat sätt.

Slutligen så kan hon också gå en vanlig gymnasieskola. Hon kan då kontakta gymnasieantagningen i kommunen så får hon hjälp att söka igen. Gick hon en tid på gymnasiet innan hon slutade kan det också finnas möjlighet att hoppa in där hon slutade. Ta då kontakt direkt med skolan där hon vill gå.

Läs gärna på om alternativen och fundera på vad som kan passa bäst.

Stort lycka till! /Petra, SYV