Fråga om betyg

17 aug 2023
Hej! Jag har nyss börjat 9an och har inte svårt i skolan gällande det akademiska, men det psykiska och sociala har dragit ner mina betyg pga min långvariga frånvaro. Har F i alla ämnen, och vill verkligen komma in på ett bra gymnasium! Jag gick från F till C i engelska på 2 dagar dock den sista veckan i 8an, så jag undrar om det är en bra förutsättning? Min främsta fråga är om det är möjligt att höja sig till ca 280 merit på 2 terminer – helt realistiskt nu, eller om jag drömmer för mycket.

22 aug 2023

Jag kan tyvärr inte svara på din fråga. Du behöver kolla med din skola vad du hinner med på två terminer där. Det låter jättebra att du har det lätt i skolan förutom att du inte klarat vara där. Be din skola om hjälp med dina problem så att de kan skapa en lösning för dig.

Stort lycka till! /Petra, SYV