Sök utbildning 👉

Kan jag göra prövning under gymnasietiden?

17 aug 2023
Hej, jag har en fråga angående prövningar för att höja sina gymnasiebetyg. Jag gick nyss ut 1:an med B i moderna språk och känner att jag utvecklats mycket inom språket då jag var på en språkresa i somras. Därför undrar jag om det är möjligt att tenta upp det betyget nu i 2:an eller om jag måste vänta tills jag tagit studenten för att höja det betyget.

17 aug 2023

Det går att göra en prövning i gymnasiet om din skola kan erbjuda dig det. Vanligen brukar de inte erbjuda det om man inte har fått F i kursen. Men en del skolor kan låta elever göra prövning för betygshöjning (det är dock inte kostnadsfritt).