Hur kommer jag in på högskolan?

16 aug 2023

Jag behöver 2 extra merit för att komma in på högskoleutbildningen jag vill läsa. Jag har inte läst matte 4 eller moderna språk på gymnasiet. Kan jag då läsa dessa kurser på komvux och få meritpoäng för det? Eller kan jag endast komplettera upp kurserna jag redan har ett betyg i?

Vidare undrar jag om jag exempelvis har C i ett ämne och gör en prövning i hopp om ett A men kuggar prövningen. Kommer mitt betyg då att uppdateras till ett F eller behåller jag mitt C?

17 aug 2023

Du kan läsa kurser som du behöver för extra meritpoäng men ibland är det svårt att komma in på komvux så det kan vara en idé att ha en annan plan också. Exempelvis att göra högskoleprovet. Resultat från prövningar räknas bara om de är högre än det tidigare betyget.