👀 Under hösten uppdaterar vi information på gymnasium.se utifrån gymnasiereformen Gy25. Här kan du läsa mer om vad den innebär.

Sök utbildning 👉

Hur funkar Komvuxbetygen?

16 aug 2023
Hej!
Jag har en yrkesexamen från Bygg- och anläggningsprogrammet. Jag har sedan läst Vård- och omsorgsprogrammet på Komvux. Jag håller just nu på att läser de högskoleförberedande ämnena (sv 2 och 3, eng 6, matte 2b, samhäll 1a2) så att jag kan få behörighet till högskola/universitet. Min fråga är om jag kan skapa en ny examen inom vård och omsorg att kunna söka på till högskola/universitet?
Mitt meritpoäng skulle bli bättre då mina kurser från vård och omsorg är mycket bättre än de från bygg och anläggning.

16 aug 2023

Man kan inte ha två gymnasieexamen så kolla med komvux där du studerar vad som gäller för din examen och vilka kurser som räknas in där.