Hur är trean i gymnasiet?

15 aug 2023
Jag går samhälle & beteende programmet och ska snart börja mitt tredje år. Min fråga är: Hur svårt är den tredje året på gymnasiet? Är den svårare än 2an? Jag har hört från vissa att 2an är den svåraste åren och att 3an är mer repetition. Stämmer detta? Mina betyg har varit ganska bra, sedan åk 1, men är ändå orolig att jag kanske inte kommer klara av åk 3 om det blir för mycket press.

23 aug 2023

Alla årskurser på gymnasiet består av olika kurser. Så det är inte någon repetition. Om man läst spanska 2 i tvåan kanske man läser spanska 3 i trean till exempel. Så man går vidare till nästa nivå. Prata med din skola om du är orolig så kan de förklara vilka kurser du kommer att läsa i trean. Har dina betyg varit bra innan så ska du vara väl förberedd på nästa årskurs.