Sök utbildning 👉

Hur blir jag tandläkare?

13 aug 2023
Hej!

Jag går på el och energiprogrammet för andra året, och jag vill bli tandläkare i framtiden, jag planerar att läsa klart det nuvarande programmet och efter det planerar jag att studera de ämnena som jag behöver.

Jag vet att det inte är rätt program för att bli tandläkare, men jag blev tvungen att välja ett program som behövde mindre än 12 ämnen, eftersom jag bara hade 11 (Jag var 19 och jag tvingades välja ett program innan jag fyllde 20).

Skiljer det sig Grundläggande behörighet i energiprogrammet från Natur programmet? Eller behöver jag bara studera kemi, biologi, fysik och matematik 3 + 4?

Jag är väldigt stressad och jag vill att du ger mig råd om det enklaste sättet att bli tandläkare, tack.

14 aug 2023

Vad roligt att du vill bli tandläkare!

För att läsa på universitet och högskola krävs det först att du har grundläggande behörighet. Du har grundläggande behörighet om du har något av följande:

• Godkänt i minst 2250 av 2500 gymnasiepoäng, ett godkänt gymnasiearbete samt godkänt i svenska 1,2 och 3/svenska som andraspråk 1, 2 och 3, Engelska 6 och Matematik 1.

Utöver det behöver du de kurser som krävs för särskild behörighet.