Vad ska jag göra med gymnasiet om jag är sjuk?

13 aug 2023
Hej!
Jag är 15 år gammal och kommer börja första år på gymnasiet natur. Jag mår psykiskt dåligt och behöver verkligen vila, jag undrar om jag kan byta gymnasieskola men börja nästa läsår på vård och omsåg, går det?. Eftersom jag har inte ork att studera just nu och därför behöver ditt innan jag studerar till mitt framtidsjobb.

14 aug 2023

Vad tråkigt att höra att du mår dåligt! När man är sjuk så är det viktigaste att man tar hand om sin hälsa i första hand och tänker på skolan sen när man är redo för det. Gymnasiet är en frivillig studieform så du får ju själv välja hur du vill göra med det så länge du diskuterar det med dina vårdnadshavare. Väljer du att inte gå söker du på nytt nästa år.

Kanske finns det andra lösningar och anpassningar som du skulle kunna testa. Ta kontakt med skolan och be dem om hjälp att diskutera och hitta den lösning som blir bäst för dig.