Frågor om utbildning

13 aug 2023
Hej!
Jag ska börja gymnasiet till nästa höst och har lite frågor kring det. Jag är redan nu lite skådespelare och det är även det som jag vill bli i framtiden. Jag vill bli en känd skådespelare som är med i filmer osv. Inför gymnasiet vill jag inte gå inriktning teater. Detta eftersom jag redan har så mycket kunskaper och erfarenhet av skådespeleri och allmänt inte vill gå det på gymnasiet.

Jag funderar istället på att gå estetik och media. Jag är ju intresserad av skådespeleri i film och tänker att jag kan få mycket kunskaper om det i denna utbildning också? Däremot gillar jag inte att rita osv vilket jag inte vill göra heller. Skolan jag vill gå på har inriktningen "film och animation". Måste jag gå mycket animation eller kan jag läsa på mer om själva tv-produktionen där? Får jag också arbeta mycket framför kameran i den utbildningen?

14 aug 2023

Jag kan tyvärr inte svara på dina specifika frågor kring skolan så du behöver kontakta dem och diskutera det. Men det finns ju inget program du måste gå för att du vill bi skådespelare så du kan välja vad du vill. Du kan ju också få mer kunskaper för skådespelaryrket på din fritid.