Behörig till svenskt universitet

10 aug 2023
Hej!
Min dotter är svensk medborgare, boende in England där hon precis avslutat engelska varianten av gymnasium. Hon är född 2006.

För att få behörighet till svenskt universitet, samt utöka sina chanser till arbete i Sverige vill hon studera gymnasie svenska. Vi har tittat på komvux men det verkar som man måste vara 20 år för att få studera där. Kan hon studera Svenska 1/2/3 via ett gymnasium eller få dispens via Komvux?

15 aug 2023

Jag skulle då rekommendera Tisus. Tisus är ett behörighetsgivande test i svenska för studier på universitet och högskolor i Sverige. Det är avsett för de med utländsk gymnasieutbildning som planerar att söka till akademiska studier i Sverige och som saknar betyg i svenska.

Men vill hon läsa svenskakurserna så kan hon göra det på komvux i Sverige. Åldersgränsen gäller bara för de som inte avslutat gymnasiet.