Hur blir jag ingenjör?

10 aug 2023
Hej jag tänkte fråga dig angående Bil ingenjör jag har tagit examen i år som bilmekaniker så hur ska jag plugga vidare för bli Bil ingenjör.
Tack så mycket

15 aug 2023

Du måste kolla upp behörigheten för just det program du vill gå men en vanlig behörighet för ingenjörsutbildningar är grundläggande behörighet samt Fysik 2, Kemi 1 och Matematik 4.

Kolla på högskolornas/universitetens hemsidor vilka utbildningar som är aktuella för den typ av ingenjör du vill bli. Och ta kontakt med universiteten så hjälper de dig att välja en lämplig inriktning.

Sedan kan du läsa de gymnasiekurser du saknar på komvux eller på ett tekniskt basår på universitet.