Hur blir jag ingenjör?

10 aug 2023
Hej! Jag ska börja sista året på gymnasiet och har en fundering angående utbildningar på universitetet. Jag går nu ekonomiprogrammet med inriktning juridik men jag vill gärna bli civilingenjör sen. Jag förstår att jag förmodligen måste gå ett basår för vissa kurser som fysik och kemi som behövs för den utbildningen. Men jag har dålig koll på hur allt sånt funkar. Vart kan man läsa de kurserna? Vart söker jag in för sånt? Får jag CSN eller nåt annat bidrag när jag gör ett basår?

15 aug 2023

Du måste kolla upp behörigheten för just det program du vill gå men en vanlig behörighet för ingenjörsutbildningar är grundläggande behörighet samt Fysik 2, Kemi 1 och Matematik 4.

Kolla på högskolornas/universitetens hemsidor vilka utbildningar som är aktuella för den termin du vill börja. Och kolla även om du kan läsa det tekniska basåret på universitetet där du vill studera. Du får CSN som vanligt när du läser basår. Du kan även välja att läsa de kurser du saknar på komvux om du skulle vilja det.